Bogat in Omega 3

GRASIMILE OMEGA 3 SI NUTRITIA CAINILOR

Cantitatea si tipul de grasimi din dieta noastra si a animalelor noastre de companie au fost indelung dezbatute in decursul anilor. Cu totii stim ca,ce este prea mult strica si ca, in general,  grasimile nesaturate sunt mai comune decat cele saturate. In prezent, se acorda o atentie sporita rolului uleiurilor Omega 3 si Omega 6 in dieta. 

Ambele grasimi sunt grasimi polisaturate, fiind uleiuri lichide aflate la o temperatura normala a unei incaperi. In general, este usor a se obtine o cantitate suficienta de uleiuri Omega 6, deoarece se regasesc din abundenta in uleiurile vegetale ca cele de floarea soarelui, soia si sfecla. Totusi, este mai dificil a se obtine suficient ulei Omega 3, ce se gaseste mai ales in vietati marine, ca de exemplu peste si alge. 

Grasimile sunt descompuse de numeroase enzime in mai multe etape, pana cand se constituie intr-un grup de substante numite eicosanoide. Acestea au proprietati similare hormonilor, in sensul ca pot stimula reactii ale organismului, precum inflamatiile. In general, grasimile Omega 6 se metabolizeaza intr-u grup de eicosanoide care cauzeaza inflamatii, in timp ce grasimile Omega 3 produc un grup ce reduc inflamatiile. Punctul cheie il constituie faptul ca ambele cai metabolice utilizeaza acelasi grup de enzime, de aceea, daca dieta contine o cantitate ridicata dintr-o enzima, aceasta va functiona cu precadere pe respectiva cale, cealalta devenind aproape inactiva. De aceea este esential ca raportul intre cele doua grupuri de grasimi sa  fie optim, asfel incat ambele cai metabolice sa functioneze pentru a produce grupuri echilibrate de eicosanoide. Deoarece grasimile Omega 6 se regasesc mai usor, dietele occidentale tind sa contina o cantitate mult prea mare de uleiuri Omega 6 si prea mica de Omega 3. 

Sursa principala de grasimi Omega 3 o constituie vietatile marine. O alta sursa de Omega 3 o reprezinta semintele unor plante, ca de exemplu semintele de in. La acestea din urma problema o contituie faptul ca aceasta grasime apare mai ales in partea superioara a lantului metabolic, drept urmare trebuie sa parcurga mai multi pasi, unii dintre ei chiar foarte lenti, pana la trasnformarea in eicosanoidele atat de necesare organismului. Totusi, doua dintre principalele grasimi Omega 3 ce se gasesc in uleiul de peste, DHA si EPA, apar mai la baza lantului metabolic, ceea ce inseamna ca drumul lor inspre trasnformarea in eicosanoide este relativ scurt. In concluzie, o cantitate mica de uleiuri de peste in dieta este mai eficienta decat o cantitate mare de uleiuri vegetale. 

De ce este importanta mentinerea sub control a inflamatiilor? Chiar daca inflamatiile nu sunt intotdeauna un lucru rau, acestea fiind necesare in lupta contra bolilor, vindecarea ranilor si controlul temperaturii corpului, exista totusi si multe consecinte nedorite ale inflamatiilor. De exemplu, inflamarea inimii si a vaselor de sange poate creste presiunea arteriala si riscul unui infarct, inflamarea cailor respiratorii poate produce simptome aferente astmului, inflamarea pielii poate cauza mancarime, psoriasis si exfoliere, iar inflamarea articulatiilor poate duce la rigiditate si scaderea mobilitatii. Proprietatiile anti-inflamatorii ale uleiurilor Omega 3 sunt de mare ajutor in reducerea acestor efecte secundare nedorite. 

Studiile recente au aratat faptul ca grasimile Omega 3 sunt factori esentiali in dezvoltarea creierului si a ochilor, deci sunt componente esentiale ale dietei catelusilor in perioada de crestere.

O alta proprietate a unor grasimi ce se gasesc in uleiul de peste este aceea de a stimula productia de sebum din foliculii parului din piele, care imbraca firele de par pentru a le oferi un aspect stralucitor  si lucios.  

A devenit din ce in ce mai clar faptul ca uleiurile Omega 3 sunt implicate in imbunatatirea sanatatii inimii, a blanii, a pielii si a articulatiilor si ca uleiurile DHA si EPA aflate in uleiul de peste reprezinta cel mai bun mijloc de obtinere a acestor beneficii.